Izložba fotografija pod nazivom Novi talas u Beogradu: PAKET ARANŽMAN (1981-2021), autora Zorice Kojić i Dragana Ambrozića (dizajn izložbe: Dobrila Stevanić), u organizaciji JP „Beogradska tvrđava“, predstavlja nam do sad najzaokruženiji pogled na početak „novog talasa“ u Beogradu.

Na albumu „Paket aranžman“, u izdanju nekadašnjeg Jugotona (danas kuće Croatia Records), u februaru 1981. po prvi put zajedno predstavile su se tada najtalentovanije nove grupe u gradu: Šarlo akrobata, Idoli i Električni orgazam, svaka sa po nekoliko pesama, od kojih su skoro sve momentalno postale klasici. Radilo se o dotad najradikalnijem manifestu nove estetike unutar jugoslovenskog rokenrola, gde je na jednom mestu definisano šta je to „new wave“ na naš način, i šta on sve može da bude. I danas impresionira stilska širina sa kojom su nastupila tri pomenuta benda: ovde su zastupljeni pank, rege, ska, neo-psihodelija, camp postupak, minimalistički eksperiment … – jedno neverovatno, ogromno bogatstvo mogućnosti, odjednom otvorenih pred našom scenom. Pesme Šarla, Idola i Orgazma, njihov nastup i stav, bili su toliko originalni da se ovo izdanje i danas smatra prekretnicom u jugoslovenskoj popularnoj muzici, i jednom od najuticajnijih ploča u našoj rok istoriji. „Paket aranžman“ bio je, naime, prvi primer kako se kod nas može biti autentičan i svoj u rokenrolu, ne kopirajući nikog iz sveta i izvodeći pesme na našem jeziku. Ovaj album bio je tako predvodnik najčuvenije generacije beogradskih „novotalasnih“ bendova, ali i cele jedne kulturne revolucije koja je početkom 1980-ih zauvek promenila društvena shvatanja u tadašnjoj SFRJ, jer smo upravo zahvaljujući ovom pokretu konačno uhvatili korak sa svetom, bar kad je u pitanju pop kultura. Izložba po prvi put na jednom mestu predstavlja antologijske snimke četiri naša ugledna fotografa, koji su tokom 1980. i 1981. izuzetno kreativno pratili razvoj ove scene: Goranke Matić, Gorana Vejvode, Brajana Branislava Rašića, te Branka Gavrića, autora omota za legendarnu kompilaciju kakva je „Paket aranžman“. Njihove fotografije nas bez suvišne nostalgije uvode u atmosferu pre i posle snimanja ovog albuma, vraćajući nas, kroz prizore sa ulica i iz koncertnih prostora, slobodarskom beogradskom duhu onog doba i njegovim glavnim muzičkim herojima, tada hrabrim dvadesetogodišnjacima punim planova.

Postavka će moći da se pogleda tokom aprila i maja na Kalemegdanu, na Platou ispred Umetničkog paviljona „Cvijeta Zuzorić“. Otvaranje je predviđeno za četvrtak, 22. april od 18 časova, uz specijalne koncertne goste – mladi garažni bend Šajzerbiterlemon.